영어 금강경

제31분-Conventional Truth Should be Cut Off

흐르는물처럼~ 2008. 11. 26. 09:56

Subhuti, if anyone should say that Buddha declares any conception of egoity do you consider he would understand my teaching aright?

No, World-honoured one, such a man would not have any sound understanding of the Tathagata`s teaching,because the World- honoured one declares that notions of selfhood, personality, entity and separate individuality, as really existing, are erroneous-these terms are merely figures of speech.

〔Thereupon Buddha said〕: Subhuti,those who aspire to the Consummation of Incomparable Enlightenment should recognize and understand all varieties of things in the same way and cut off the arising of 〔views which are mere〕aspects. Subhuti,as regards aspects,the Tathagata declares that in reality they are not such. They are called "aspects".

 

"수보리여! 만약 어떤 사람이 부처가 아상에 대해서 말했다 한다면 그 사람은 나의 가르침을 제대로 이해한 것이겠느냐?"
"아닙니다. 세존! 그 사람은 여래께서 말씀하신 뜻을 이해하지 못했습니다. 왜냐하면 그 사람은 여래께서 말씀하신 안견, 인견, 중생견, 수자견은 결코 존재하는 것이 아니라 그 이름이 그러한 것이기 때문입니다."
"수보리여! 아뇩다라삼먁삼보리의 마음을 낸 자는 일체의 법에 대해 마땅히 이렇게 알고, 이렇게 보며, 이렇게 믿고 이해해 법상이 생기지 않아야 한다.  수보리여! 법상이라는 것은 여래가 법상이 아니라고 하니 그 이름이 법상이다.

 

[법상을 내지 말라.]

모든 것은 우주안에 있으니 이 우주와 구분할 수 있는 존재 또는 자아가 따로 있지 않습니다. 우주 공간이란 절대로 분리 될 수 있는 것이 아닙니다. 따라서 우리의 본성도 둘로 나누어 질수 없는 것이며 어떤 것과 분리되어 따로 존재하는 '나'가 있을수 없는 것입니다. 존재성을 모두 녹여 버리는 가르침입니다. 정견, 진정한 통찰이란 '무견'입니다. 묘사할 수가 없습니다. 아무런 견해가 없습니다. 모든 견해를 버리고 볼 때는 오직 볼뿐! 들을때는 오직 들을 뿐! 오직 할 뿐!